A több, mint fél évszázados múlttal rendelkező biztonsági öv egyértelműen életet menthet….de ez nem volt mindig így!
Az 1920-30-as évek volt az autózás első aranykora, ekkor vált az autó első ízben tömegcikké. A húszas éves végére a Ford T-modell tömeggyártása és olcsó ára miatt már sokak számára elérhetővé vált, így egyre többen közlekedtek az utakon, az akár 70km/h-s sebességre képes autóikkal. Az autók megjelenésével és gyors fejlődésével párhuzamosan a közúthálózatot egyáltalán nem fejlesztették. A közlekedési kultúra is csak lassan fejlődött és ha ehhez hozzávesszük, hogy jogosítvány megszerzése nélkül is bárki beülhetett a volán mögé, akkor nem meglepő, hogy a korszak a látványos és tragikus balesetekről is hírhedtté vált. Mivel a biztonságos közlekedés terén egyre nagyobb volt a lemaradás egyértelművé vált, hogy a probléma kezelésére valamilyen megoldást kell találni.
A 30-as évek végén indult útjára az a kezdeményezés, hogy a gépjárművekben olyan biztonsági megoldást kell kifejleszteni, mely baleset esetén megakadályozza a járműből való kiesést, valamint a súlyos és halálos sérülések kialakulását. Ezt követően indultak meg a kísérletek és fejlesztések a különböző rendszerű biztonsági övekre. Első körben a „kétpontos” biztonsági öveket tesztelték és építették be az autókba, de történtek kísérletek „három és négypontos” biztonsági eszközök kifejlesztésére is, utóbbi esetben nem sok sikerrel. Az 1950-es években a biztonsági fejlesztés új lendületet kapott, melyben a Volvo mutatta fel a legnagyobb eredményeket.
1959 augusztus 13. – a svéd Kristianstad városának egyik autókereskedésébe begördül egy új személygépkocsi. Ez a Volvo PV 544-es típus volt az első gépjármű a Földön, melyet három pontos biztonsági övvel szereltek fel. Innentől hivatalos a biztonsági öv megjelenése, ami immár hatvanéves történet.
A három pontos biztonsági öv kifejlesztése svéd Nils Bohlin(1920-2002) nevéhez fűződik, aki eleinte a Saab gyárnál dolgozott, és itt vett részt a repülőgépek katapultüléseinek kifejlesztésében, aminek tapasztalatait később a Volvo-nál kamatoztatta.
Az általa kifejlesztett „V” alakú öv jellegzetessége a medencénél keresztirányban, valamint a a felső testrész előtt harántirányban áthaladó öv, mely gyorsan és praktikusan rögzíthető, s a kezdetektől fogva a testméretnek megfelelően állítható volt.
Kevesen tudják, hogy ez a „V” típus bizonyult a legalkalmasabbnak arra, hogy az ütközés során fellépő energiát az emberi test legnagyobb teherbírású részeihez, a medencéhez és a bordázathoz vezesse el. A találmány zsenialitása mellett az is szerepet játszott a biztonsági öv elterjesztésében, hogy a svédek az övet ún. „nyílt szabadalommal” védték, mely lehetővé tette bárki részére a találmány szabad hasznosítását és gépjárművekbe történő beépítését.
A biztonsági öv gépjárművekbe való beépítése, valamint használata nagyon lassan terjedt el. Különösen a tengerentúlon volt nehéz elfogadtatni az új találmányt, míg a konzervatívnak tartott britek már a kezdetektől fogva felismerték az öv hasznosságát. Ennek megfelelően Nagy-Britanniában az övhasználat átlagosnál magasabb aránya már a kezdetekben is megmutatkozott.
A Volvo nem kevesebb, mint 28.000 közúti baleset tapasztalatát elemezve bizonyította be, hogy a biztonsági öv 50-60 %-kal csökkenti baleset esetén a sérülés, valamint a halálozás kockázatát.
Bécsi Egyezmény már arról rendelkezett, hogy az új személygépkocsikba biztonsági övet kell szerelni, majd annak használatát az autókban ülők részére kötelezővé kell tenni. Ez Európában néhány évi átfutás után, a 70-es évek közepén valósult meg (Magyarországon az 1976. január 01-én hatályba lépett új KRESZ vezette be a biztonsági öv kötelező használatát az első üléseken).
A Nils Bohlin által kifejlesztett „V” alakú övnek eddig nagyon szerény becslések szerint is legalább egymillióan köszönhetik az életüket. Egyedül az Európai Unióban, a 2017. évben legalább 13.000 életet mentett meg a biztonsági öv, s további 4.300 tragédia lett volna elkerülhető az övhasználat által.
A több, mint fél évszázados múlttal rendelkező biztonsági öv tehát egyértelműen életet menthet….a jövőben legyen mindig így!
Következő rész: 80 éves lesz a fényvisszaverő tábla